1. De eerste controle
Maak ruim van tevoren een afspraak met de stallinghouder. Heb je een datum? Vergeet dan niet om de extra buitenspiegels mee te nemen voor op de auto! Vergeet ook de afneembare trekhaak niet. Controleer de caravan op schade.
2. Controleer de gasslang en drukregelaar
Controleer elk jaar de oranje gasslang en drukregelaar van de gasinstallatie. Vervang de slang als er scheurtjes zichtbaar zijn of als de datum die op de slang staat is overschreden. Gebruik dan ook nooit een slang zonder datum.
Zo check je de gasslang: Buig hem even scherp dubbel. Zijn er (droogte)scheurtjes zichtbaar? Vervang de slang dan altijd. Deze controle geldt voor oranje gasslangen met vaste koppelingen en voor gasslangen die met slangklemmen zijn aangesloten.
Heb je jouw gasslang gecontroleerd en is deze aan vervanging toe? In de ANWB Webwinkel vind je een nieuwe.
Bekijk deze gasslang
Ook de drukregelaar heeft een beperkte houdbaarheidsdatum. Het membraan in de regelaar kan verdrogen en daardoor gaan lekken. Bij de meeste drukregelaars staat het fabricagejaar op het product. Bij een onderhoudsbeurt controleert de dealer de gasinstallatie op lekkage. Gasslang en drukregelaar moeten om de tien jaar worden vervangen (of eerder bij slijtage) om een veilige werking te garanderen.
3. Controleer de banden (ook die van het reservewiel!)
Het profiel van een caravanband slijt amper. Dat komt door het relatief beperkte aantal gereden kilometers. De caravanbanden drogen in de loop der jaren wél uit. Hoewel er geen houdbaarheidsdatum op banden staat, raden wij aan de banden van de caravan voor de zekerheid na 10 jaar te laten vernieuwen. Let op dat sommige caravanverzekeringen eisen dat ze na zes jaar moeten worden vervangen. De leeftijd van de band controleer je met de DOT-code. De vier cijfers van deze code geven de fabricage week en het jaar aan.
Inspecteer ook het ventiel. Kijk of de band geen droogtescheurtjes, beschadigingen of bobbels heeft en of het profiel nog voldoende is (minimaal 2 mm). Check de bandenspanning (zie instructieboekje). De ANWB hanteert 3 bar als vuistregel voor doorsnee caravanbanden. Bij reinforced- en c-banden is dat 3,5 tot 4,5 bar in koude toestand. In zuidelijke landen kan er zomaar een half tot driekwart bar bijkomen door de warmte. Dan is een versterkt of stalen ventiel aan te raden. Vergeet het reservewiel niet te checken!
Meer informatie over onderhoud plegen aan de caravanbanden
4. Controleer de dakluiken
Dan zijn de dakluiken aan de beurt. Kijk of alle sluitingen en scharnieren nog goed vastzitten. Kijk ook of de (plastic) popnagels nog allemaal aanwezig en niet versleten zijn. Een open of loszittend dakluik kan tijdens het rijden losbreken. Niet alleen vervelend voor jou, maar ook een levensgevaarlijke situatie voor achteropkomend verkeer. En waar haal je zo snel een nieuw dakluik vandaan?
5. Controleer de trekhaak en stekker
Tip: heb je een afneembare trekhaak en zit deze niet standaard in de auto? Vergeet de trekhaak dan niet mee te nemen als je de caravan ophaalt! Zit er wat roest op de trekhaak? Verwijder dit dan zoveel mogelijk met bijvoorbeeld heel fijn schuurpapier (korrel 200). Neem daarna de kogel af met een goede ontvetter, zoals thinner of spiritus. Smeer een trekhaak nooit in met smeervet. Vet tast de werking van de stabilisatorkoppeling aan. Gebruik ter voorkoming van roest een afdekdop.
Bescherm de stekkerdoos tijdens de winterperiode tegen pekel. Gebruik daarvoor siliconenspray of zuurvrije vaseline.
6. Gebruik een stabilisatorkoppeling
Een goed werkende stabilisatorkoppeling kraakt soms tijdens het rijden. Daar hoef je je niet ongerust over te maken. In de koppeling zitten frictie plaatjes die strak om de kogel draaien. Net als een rem piept en kraakt dit soms. Heb je een goed beladen caravan en rij je normaal en rustig? Dan heb je met een stabilisatorkoppeling veel minder last van inhalende vrachtauto's. Je rijdt dan veel meer ontspannen.
7. Controleer de breekkabel
De breekkabel zorgt ervoor dat de handrem wordt aangetrokken als de koppeling van de trekhaak losschiet. De caravan, zonder auto, komt hierdoor snel tot stilstand.
Kijk goed of deze kabel geen breuken of beschadigingen heeft. Het rode plastic omhulsel mag wel beschadigd zijn, maar de staalkabel zelf niet. De breekkabel moet ook goed door de geleider onder de koppeling lopen. En het veertje moet de sluithaak goed afsluiten. Let op: het is altijd beter om de kabel te lussen omdat de haak die direct aan een oog van de trekhaak zit, bij goedkope kabels soms te snel openschiet waardoor de handrem niet wordt aangetrokken.
Zó bevestig je een losbreekkabel op de juiste manier
8. Controleer de rijverlichting
Remlicht? Check! Knipperlichten? Check! Verlichting? Check! Vergeet ook de verlichting van de kentekenplaat niet. Knipperen de verkeerde lichten? Dan is er sprake van een probleem van de geaarde draad; de massa-aansluiting. Dit probleem kan ontstaan bij de verbinding van de stekker met de stekkerdoos aan de trekhaak/auto (massa bij de 13-polige stekkerdoos is nummer 3). Durf je het aan, dan kun je deze delen openschroeven en schoonmaken. Het kan ook zijn dat een lampje niet goed in de fitting zit. Raadpleeg een vakman als je het probleem niet kunt oplossen.
9. Ga veilig op weg
Zorg bij het wegrijden dat er geen losse spullen in de caravan liggen. Sluit alle kasten, luiken en banken. Doe de eerste kilometers extra rustig aan. Na de winterstop is het rijden met caravan altijd weer even wennen. Voor je het weet zit je in de woon-werkverkeer modus. Je vergeet dan makkelijk de extra meters achter je vervoermiddel.
Bekijk het overzicht over alle informatie en tips voor het rijden met de caravan.
10. Eens in de twee jaar: BOVAG-onderhoudsbeurt
Laat één keer in de twee jaar een BOVAG Caravan Onderhoudsbeurt uitvoeren. Dan weet je zeker dat het noodzakelijke onderhoud door experts wordt gedaan én krijg je drie maanden garantie op de uitgevoerde reparaties. Een keuringssticker met datum herinnert je aan de laatste keuring.
Bron: ANWB
Website: https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/caravan-uit-de-stalling